Om oss

KUNSTNERISK VISJON

«Tigerstaden» Oslo er den lille storbyen der noen barn bor blant høyhus og motorveier mens andre bor i hager med epletrær. Barn er sinte, glade, redde og undrende.
Noen går på skitur på søndagene og andre går i moskeen på fredager. Noen er helt alene.

Vi ønsker å finne ut hvem barn og unge i Oslo er og lage forestillinger som engasjerer og berører dem og som ser verden fra deres perspektiv. Et teater som er tilgjengelig for dem, kommuniserer med dem og som er nysgjerrige og undrende sammen med dem.

BARNE- OG UNGDOMSPERSPEKTIVET

Vi vil finne ut hva barn og unge i Oslo brenner for, er sinte på og hva de drømmer om.

Vi vil begynne med å faktisk snakke med dem, skape møteplasser som angår dem og fortelle historier de kan identifisere seg med. Bare da kan de oppleve teaterkunst som kommuniserer med dem på deres premisser.

MÅLGRUPPE

Vår målgruppe er barn og unge i Oslo fra 0 – 20 år. Vi skal lage babyteater for småfolk fra 0 – 2 , engasjerende drama for ungdommer fra 16- 20 og undrende forestillinger for skolebarn fra 10 – 13. På scenen står det profesjonelle skuespillere. I publikum er det kanskje skoleklasser, familier, barnehager, unge voksne eller gamle som er unge til sinns. Alle er velkomne til oss, men målgruppen er 0 – 20 år.

RESEARCH OG REFERANSEGRUPPER

Tigerstadsteatret skal basere sin forestillinger på grundig research av målgruppe og tematikk for det aktuelle prosjektet. Alle forestillinger skal ha en referansegruppe i målgruppen som hjelper oss før og underveis i den kunstneriske prosessen med å lage teater for akkurat dem.

NYE FORTELLINGER I NYE ROM

Hvilke historier fortelles i teateret? Og hvorfor skal de fortelles som teater? Vi ønsker å undersøke teatermediets enorme muligheter. I tillegg til å bruke kjente teaterrom på nye måter ønsker vi å sette opp forestillinger i rom som kanskje ikke har blitt spilt teater i før. Vi vil gi barn og unge i Oslo kulturelle opplevelser som blir til minner for livet. Tigeren er løs!

Tigerstadsteatret

Hilde Brinchmann

Hilde Brinchmann (f. 1983)
Kunstnerisk leder og regissør
Mobil: 980 73 235
hilde@tigerstadsteatret.no

Regissør utdannet ved Dramatiska Institutet i Stockholm. Hilde har vært husregissør for Riksteatret der hun blant annet hadde manus og regi for grunnlovsforestillingen Folkestyre 2014. Hun har skrevet manus til Ole Ivars Musikalen på Nationaltheatret og laget dokumentarfilmen Pam til Paris på NRK. Hilde har regissert norgespremierer på Christian Lollikes Kosmisk frykt eller dagen da Brad Pitt fikk paranoia, Elfride Jelineks Prinsessedrama og Mark Ravenhills Shoot. For sin interaktive versjon av Trollmannen fra Oz på Brageteatret fikk hun i 2015 Heddaprisen for årets beste barne- og ungdomsforestilling.

Wenche Viktorsdatter Paulsen

Wenche Viktorsdatter Paulsen (f. 1980)
Kunstnerisk leder og produsent
Mobil: 476 33 286
wenche@tigerstadsteatret.no

Scenekunstprodusent utdannet ved Dramatiska Institutet i Stockholm. Wenche er fast ansatt som produsent ved Riksteatret og har tidligere arbeidet som produsent ved Nationaltheatret. Wenche har produsert et tjuetalls produksjoner, og forestillinger for barn og unge er det som betyr mest. Wenche holder også kurs, arbeider som mentor og underviser i teaterproduksjon ved blant annet Handelshøyskolen BI. Wenche har også bakgrunn fra festivalproduksjon ved Festspillene i Nord-Norge og spillefilmproduksjon i produksjonsselskapet 4 ½ Film.

Toril Solvang

Toril Solvang (f. 1974)
Kunstnerisk leder, dramatiker og regissør
Mobil: 995 65 819
toril@tigerstadsteatret.no

Dramatiker, regissør og dramaturg utdannet ved Dramatiska Institutet i Stockholm og Universitetet i Århus. Toril skrev i 2015 den Heddanominerte Peer, du lyver! for Riksteatret. Samme år dramatiserte hun Den sommeren pappa ble homo for Hålogaland teater, og mottok i 2016 Heddaprisen i kategorien årets beste barne- og ungdomsforestilling. For lille HT regisserte hun Medeas barn som også ble spilt på Ibsenfestivalen. Hvem bestemmer? skrev og regisserte hun for Barneteatret Vårt i Ålesund på grunnlag av intervjuer om demokrati med to syvendeklasser. Hun har også jobbet med ungdomsprosjektet I møte med det tapte i samarbeid med Camilla Eeg-Tverbakk for Nationaltheatret og skrevet Hangaren for DUS.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *